"Scheletii" din dulpaul lui Traian Basescu. Secretele pe care fostul presedinte le-ar fi vrut ingropate.

Cu o mica exceptie, intre 1993-1996, Traian Basescu a ocupat un loc central in aparatul politic si administrativ al Romaniei, dupa momentul decembrie 1989. Gratie transformarii PCR-ului in FSN si, ulterior splitarii acestuia in cele doua blocuri: stanga (FDSN) si dreapta (PD-FSN), artizanii loviturii de stat, condusi de grupul de kaghebisti: Iliescu, Brucan, Militaru si Petre Roman, il propulseaza pe fostul ofiter de securitatate, traian Basescu, cu activitate conspirata la Anvers, in structura noului executiv. 


La inceputul anului 1990, Basescu  promovase de la director la subsecretar de stat, iar in 1991 este numit ministru al Transporturilor. In cei trei ani, cat a ocupat fotoliul ministerial, s-a produs falimentarea traficului de marfuri si persoane a CFR, degradarea continua, fara nici o reparatie sau modernizare a infrastructurii rutiere, ruinarea flotilei Tarom, dar capitolul cel mai spectaculos din activitatea lui Basescu la acest minister ramane disparitia a mai mult de jumatate din flota maritima a Romaniei.


De instrainarea frauduloasa a celei de a doua parti a flotei romanesti, s-a ocupat tot Traian Basescu, la al doilea sau mandat ca ministru al transporturilor, cu sprijinul determinant al presedintilor FPS, Sorin Dimitriu si Radu Sarbu.

Una dintre cele mai cunoscute componente ale acestei uriase operatiuni de spoliere a avutiei nationale a fost afacerea Petromin- Klaveness (Norvegia) prin care 18 dintre cele mai moderne nave romanesti au fost facute practic cadou firmei norvegiene care la data semnarii contractului cu Petromin, era in pragul falimentului, mai avand in dotare doar cateva vrachiere si nave multifunctionale. Este de remarcat faptul ca in urma afacerii Petromin – Klaveness, Basescu nu a primit numai recompense de ordin material ci a obtinut si diploma de absolvent al cursurilor Avansate de Management în Industria Transportului Maritim ale Academiei Norvegiene, ca bursier al statului norvegian. 


In perioada 1996-2000, Basescu a fost din nou numit Ministrul Transportului. In acest interval de timp s-a realizat un singur lucru asfaltarea unor sosele nationale care ajunsesera intr-un grad de degradare extrem. Reabilitarea acestor sosele s-a facut cu banii cetatenilor care au fost obligati sa plateasca celebra taxa BASESCU, bani care au ajuns in conturile firmelor apropiatiilor PD-ului. Taromul, aproape intra in faliment, SNCFR-ul de divizeaza in mai multe companii private, patronate de clinetela politica a PD-ului. 


Cea mai cunoscuta mostra de a drena banul public, catre trezoreria de partid, prin conturi fantoma si firme tip suveica a fost  construirea autostrazii Bucuresti-Pitesti. Lucrarile au costat circa 100.000.000 dolari, din care 53,1 milioane dolari credit BERD, iar 44 milioane dolari de la Guvernul Romaniei. La doar o luna de la darea in folosinta a autostrazii, s-a prabusit un pod peste un canal de colectare a apelor, iar dupa 3 luni covorul asfaltic a inceput sa se desprinda asa incit dupa 6 luni gropile acopereau cea mai mare parte din suprafata autostrazii, facand imposibila circulatia si impunand angajarea unor noi lucrari de asfaltare. 


Intre 2000 si 2004, activitatea lui TRAIAN BASESCU de Primar General al Capitalei nu a dus la finalizarea nici unuia dintre programele necesare Bucurestilor, desi multe din aceste programe au fost subiecte de campanie electorala. Curatenia orasului, asfaltarea si reabilitarea strazilor, fluidizarea circulatiei, reabilitarea retelei de apa si canalizare, constructia de locuinte sociale, repararea scolilor, toate au ramas bile negre pentru Primarul General al Capitalei dupa patru ani de mandat. 


In 1992 cind s-a produs scindarea FSN in  cele doua tabere, in jurul lui Ion Iliescu si in jurul lui Petre Roman, Basescu a ales tabara Roman. Adevarata  sa afirmare politica  a inceput insa in 1996. Cu cateva luni inaintea alegerilor parlamentare din noiembrie 1996, cand fiind acuzat de adversarii politici ca este principalul vinovat pentru disparitia flotei, a facut un gest foarte spectaculos, demisionand din functia de Deputat, renuntand astfel la imunitatea parlamentara si punandu-se la dispozitia justitiei. In realitate acest demers politic, care i-a atras foarte multa simpatie in randurile electoratului, a fost foarte bine calculat, Basescu stiind foarte clar ca timpul scurt ramas pana la alegeri, nu permitea organelor de ancheta sa definitiveze un dosar extrem de amplu cum era si este dosarul Flota. 

Dupa alegerile din 1996, Traian Basescu se intoarce ca ministru  al Transporturilor in Guvernul Victor Ciorbea.  Initial, s-a plasat in randurile baronilor PD, alaturi de Victor Babiuc, Radu Berceanu, Bogdan Niculescu-Duvaz, Alexandru Sassu, oameni care au constituit trupa de soc a lui Petre Roman in disputa cu adversarii politici din PDSR, dar si din CDR. Basescu se remarca rapid ca varful de lance al PD-ului, in lupta cu colegii din coalitie. Prima victorie importanta a fost schimbarea Primului Ministru Victor Ciorbea, in primavara anului 1998, actiune inceputa  in decembrie 1997 prin declansarea crizei guvernamentale. 


Pana la alegerile din 2000, Basescu a sustinut in permanenta o stare de conflict in cadrul coalitiei de guvernare, initiind dispute cu colegii de Guvern, dar si cu alti lideri ai partidelor aflate la putere. Valeriu Stoica, Radu Sarbu, Andrei Marga, Nicolae Noica, Traian Remes, Varujan Vosganian, Ion Diaconescu, Emil Constantinescu, Mugur Isarescu, Theodor Stolojan etc, reusind in acest  mod sa-si creeze o notorietate foarte mare, fiind zilnic prezent pe micul ecran, si pe prima pagina a ziarelor, dar si o imagine de personaj politic fara scrupule, rau de gura, pus in permanenta pe harta si care nu se da in laturi de la nimic pentru a-si atinge scopurile.


In perioada 2001-2004 Traian Basescu si-a folosit pozitia de Primar General al Capitalei pentru a-si impune o noua imagine publica, aceea de unic adversar al partidului de guvernamant, pregatindu-si astfel ascensiunea spre cea mai inalta demnitate in stat, functia de Presedinte al Romaniei.

Ajuns in turul II cu Adrian Nastase, isi castiga simpatia electoratului, cainand poporul roman ca pare blestemat sa aleaga tot intre doi fosti comunisti...In final singurul obstacol in fata nominalizarii sale ca reprezentant al Aliantei PNL-PD in cursa prezidentiala l-a reprezentat Theodor Stolojan, candidatul desemnat al aliantei. Printr-un act teatral bine pus in scena, cu lacrimi si emotie, Basescu a reusit, sa-l determine pe acesta sa se retraga din cursa pentru Presedentia Romaniei. 


Din acest sfert de secol, dominat de FSN, cand pe aripa dreapta (PD, PDL),cand pe cea stanga (PDSR, PSD), putem trage concluzia ca Basescu a fost calauzit de doua teluri ascensiunea in ierarhia sociala si inavutirea. Daca pentru atingerea primului tel s-a folosit de relatia privilegiata cu Securitatea pana in 1989 si de activitatea politica ulterior, pentru inavutire a considerat ca orice metoda este permisa si intra cu brutalitate in mediul de afaceri. Nici in acest domeniu, nu regsim vreo urma de bun simt sau respect fata de Lege si concurenta intr-o piata libera. 

Pentru a sublinia caracterul hulpav al acestui personaj atat de toxic pentru viata publica romaneasca, e nevoie de un remeber:  In 10-01-1980 lui Basescu, pe atunci ofiter angajat la Intreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM Constanta, i s-a repartizat din fondul locativ de stat un apartament cu 4 camere plus dependinte, situat in Aleea Zmeurei nr. 2, bl. U, sc. A. Cum la acea data familia sa se compunea din sotie si un copil, repartizarea s-a facut cu incalcarea normelor legale in vigoare pentru ca avea dreptul la doar 2 camere). In 26-05-1992, a cumparat locuinta respectiva, pe baza contractului nr. 1415 achitand pe loc suma de 140.000 de lei. In 10 ianuarie 1991 Primaria Capitalei, cu adresa nr. 118053, a pus la dispozitia Ministerului Transporturilor apartamentul nr. 4 din strada Argentina nr. 2, bl.12, et. 2 (Piata Victoriei). Acest apartament a fost ocupat, evident de Traian Basescu. In 22.08.1991, renunta la apartamentul din strada Argentina, dupa ce primise in aceeasi zi, cu aprobarea lui Petre Roman, repartitie pentru imobilul de lux din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 prin comunicarea Secretariatului General nr. 15/4086/1991. In baza acestor acte ICRAL Herastrau a intocmit contractul de inchiriere 60165 din 28 august 1991. Asa cum rezulta din Adresa 1888 din 21 iulie 1991 a Ministerului Transporturilor, la acea data, Basescu isi avea domiciliul stabil in Constanta. In aceste conditii, conform Legii 5/1973 nu i se putea repartiza o locuinta intr-o alta localitate cu incheierea contractului pe durata nedeterminata (putea beneficia, eventual, doar de o locuinta de serviciu). Contractul de inchiriere pentru imobilul din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 era nul de drept deoarece – conform Legii 5/1973 – o persoana fizica nu putea detine, in acelasi timp, doua locuinte proprietate de stat. 


In 1997, motivand ca imobilul din Bulevardul Aviatorilor nr. 57 este revendicat de fostii proprietari, Basescu a solicitat in calitate de Ministru al Transporturilor atribuirea unei locuinte de protocol. RAAPPS i-a repartizat pentru perioada mandatului de ministru locuinta din B-dul Maresal Prezan nr. 4. In realitate, Primarul General al Capitalei nu numai ca nu a parasit imobilul din B-dul Aviatorilor nr. 57, dar, in 1998, Directia de Administrare a Fondului Imobiliar i-a prelungit contractul de inchiriere pana in 2004. Chirias la propria Primarie, in vila din B-dul Aviatorilor nr. 57, a solicitat RAAPPS, in 2000, prelungirea contractului de inchiriere pentru apartamentul din B-dul Maresal Prezan nr. 4. Solicitarea Primarului General nu era una legala, intrucat pierduse calitatea de demnitar, dar la interventia ministrului PSD, Serban Mihailescu, RAAPPS i-a prelungit contractul de inchiriere.


In 9 august 2000, Traian Basescu a cumparat un teren intravilan de 3.700 de metri patrati, situat in Aleea Privighetorilor, pe care a platit pe loc 1.483.244.000 lei. O adevarata afacere, avand in vedere ca a reusit sa achizitioneze cu numai 50.000 de dolari un teren de 3.700 de metri patrati in Baneasa, cumparand cu 13 dolari metrul patrat de teren, care in ofertele agentiilor imobiliare era cotat la peste 150 de dolari. Cel care i-a vandut  terenul din Baneasa la acest pret derizoriu este Costel Casuneanu, om de afaceri care are peste 100 de TIR-uri, o fabrica de parchet, o benzinarie si o statie de service auto in comuna Oituz. Explicatia acestei afaceri imobiliare este ca pe vremea cand era ministru al Transporturilor, Traian Basescu i-a facilitat lui Casuneanu obtinerea de autorizatii de transport complet scutite de taxe pe destinatiile Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia si Franta. 



La sfarsitul anului 2003  a vindut terenul din Baneasa pe care-l achizitionase si a cumparat o vila pe soseaua Bucuresti-Ploiesti pentru care a achitat pe loc suma de 280.000 de dolari. Desi in prezent locuieste efectiv in aceasta vila impreuna cu sotia, TRAIAN BASESCU a trecut-o in mod fictiv pe numele ficei sale Ioana, pentru a nu fi obligat sa justifice in fata legii provenienta banilor cu care a achizitionat-o. Basescu mai detine un apartament de 370 de metri patrati intr-o vila de lux in zona Foisorul de Foc din Bucuresti, pe strada Stefan Mihaileanu, nr. 2, achizitionat in 2002 si achitat pe loc. 

In 1994 Basescu a infiintat impreuna cu alti patru asociati firma Triton Company, la care el detine 20% din actiuni.  La aceasta firma asociat si administrator este Ionescu Dumitru, cel care l-a precedat in functia de sef al Agentiei Economice NAVROM din Anvers si fost ofiter de Securitate. Cenzorul permanent al firmei Triton Company este Nicolae Varzaru, fost contabil al Clubului Dinamo, implicat in fraudarea Clubului alaturi de Vasile Ianul. Triton Company a fost infiintata la un an dupa Triton Grup srl, firma care ii are ca asociati pe ofiterul acoperit Ionescu Dumitru si pe Branza Paul, un alt prieten foarte bun al lui Basescu.


O alta firma la care Traian Basescu  este de data aceasta asociat unic si care este administrata de sotia sa Maria este M.T. Vega Transport srl, firma care a fost infiintata în 1996 si aparent, nu a functionat niciodata. Fostul presedinte a declarat întotdeauna ca veniturile sale provin dintr-o afacere cu înghetata: Prod Cros srl, la care asociat nu este el, ci sotia lui, Maria Basescu, cu 20% de procente din beneficii si pierderi si fratele lui, Mircea Basescu, cu 39% de procente din beneficii si pierderi. Firma Prod Cros srl a achizitonat in 1994 fabrica de inghetata, printr-un credit extern luat prin Banca Agricola, credit pe care nu l-a rambursat in totalitate, restantele de plata fiind ulterior preluate la datoria de stat. 

Cea de a patra firma a familiei Basescu, AMC Cros srl este o firma de produse lactate, care o are ca actionar pe Maria Basescu, cu 20% din profit si pierderi. Aceasta firma a fost infiintata, in 1994, odata cu Prod Cros srl, de catre Maria Basescu si Mircea Basescu. Familia BASESCU detine exact acelesi procente ca la Prod Cros srl: Maria Basescu – 20% si Mircea Basescu – 39%. Ceilalti actionari sint, la fel ca la Prod Cros srl, cei doi oameni de incredere ai lui T. B: Anca Ivascu – 39% si Dumitru Scaiceanu – 2%. Anca Ivascu este sora lui Aurelian Ivascu, membru PSD, consilier local la Constanta, apropiat al lui Radu Mazare. Basescu a introdus-o pe Anca Ivascu si intre actionarii de la Aliment Murfatlar srl, unul dintre principalii sponsori ai campaniei electorale a Partidului Democrat.

In anul 2001 Traian Basescu figura printre actionarii persoane fizice la Banca Comerciala Unirea alaturi de seful Directiei de Supraveghere Bancara Nicolae Cinteza, si de Cristian Burci, patronul de la Prima TV, ca actionar majoritar figurand un grup de firme rusesti. Bilanturile oficiale depuse de toate aceste firme la Registrul Comertului nu justifica nici pe departe investitiile imobiliare ale familiei Basescu si asta explica de ce incearca Primarul General sa-si camufleze averea trecand-o pe numele rudelor. 

La fel de greu de justificat erau si cheltuielile exorbitante facute de fiica lui, Ioana care a deschis  un magazin de lux in incinta hotelului Hilton din Bucuresti.  Prin intermediul fratelui sau Mircea Basescu, Traian este implicat intr-un mare numar de afaceri in Constanta. In 1991, pe cind era Ministru al Transporturilor,  a infiintat la Constanta firma Star Sea Co srl. La fel ca la Prod Cros srl si la AMC Cros SRL. Tot prin Mircea Basescu si Anca Ivascu,  a infiintat in 2001 la Constanta firma Miral Cross Ships Supply srl, care se ocupa de activitati anexe transporturilor pe apa. In 2002, pe numele lui Mircea Basescu, a fost infiintata firma de consultanta MB Consult Company srl. Fratele lui Traian Basescu detine in totalitate aceasta firma, fiind si unicul ei administrator. 

 Ca Ministru al Transporturilor, a initiat si demarat in 1997, o serie de activitati ca dezmembrarea materialului rulant al SNCFR si vinzarea componentelor la fier vechi, curatirea si intretinerea terasamentelor de cale ferata etc., pe care le-a incredintat unor apropiati ai sai. Aceste activitati platite din bugetul Ministerului Transporturilor erau extrem de rentabile, dar mai ales erau imposibil de controlat ulterior sub aspect cantitativ si calitativ, reprezentand o sursa continua de fonduri pentru Traian Basescu  si apropiatii sai. La aceste activitati s-a adaugat incredintarea fara licitatie a lucrarilor de modernizare si asfaltare a drumurilor. 

Ca Primar General, a debutat in 2000, la numai o luna de la investirea in functie cu o operatiune extrem de contestata, demolarea chioscurilor, in urma careia zeci de mii de familii au ramas fara sigurul mijloc de subzistenta. Explicatia acestei actiuni se regaseste in sumele foarte mari de bani primite de Basescu atat pentru campania electorala din 2000, cat si pentru folosul sau personal, de la doua mari firme de supermarket-uri, Carefour si Billa, interesate in eliminarea concurentei reprezentata de chioscurile care vindeau marfa foarte ieftin.


Alte afaceri care au reprezentat si mai reprezinta surse importante de castig pentru Primarul General sunt incredintarea lucrarilor de asfaltare exclusiv catorva firme apropiate lui,  inchirierea a 648 de WC-uri ecologice a caror intretinere costa 7 miliarde de lei lunar, autorizarea catorva zeci de firme de alimentatie publica sa-si desfasoare activitatea in parcurile Capitalei etc. 

O alta operatiune care i-a adus un camision important  a fost afacerea Parcul Bordei-Satul Francez. Complexul de vile a fost cunstruit la jumatatea anilor ’90 pe un teren din Soseaua Nordului care ulterior a fost revendicat.  Basescu i-a oferit proprietarului (Costel Constanda un apropiat al Vicepresedintelui PD Radu Berceanu), in schimbul terenului revendicat in suprafata de 19.000 de metrii patrati, 3,3 hectare de teren (Parcul Bordei), pe malul lacului Floreasca, in cartierul Primaverii, cea mai scumpa zona rezidentiala a capitalei. 

Traian Basescu  se main afla in relatii apropiate  si cu controversatul om de afaceri Frank Timis caruia i-a promis sprijin in Proiectul Rosia Montana, inca din perioada in care era numarul doi in Guvernul Radu Vasile...